חוכמת ההמונים , פרוסומר שיעור מספר 3

חוכמת ההמונים, פרוסומר שיעור מספר 3

HOCHMA_c

זמן שיעור: 90 דקות

אמצעים: רשת אלחוטית, מקרן, מחשב, טלפונים סלולריים

פתיחה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גוף השיעור

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיעור 3 ביחידת המבוא לניו מדיה: חוכמת ההמונים , פרוסומר

                  התלמידים יצפו בקטע ניסוי היונים                           

חוכמת ההמונים ניסוי יונים

המורה ישאל מהי חוכמת המונים לפי הניסוי

המורה יכוון לכיוון התשובה הבאה

חוכמת ההמונים היא הדעה הקולקטיבית של קבוצת יחידים. איסוף תשובות של קבוצה גדולה לשאלות הכרוכות בהערכת כמות, ידע עולם כללי וחשיבה מרחבית באופן כללי נמצאו כטובות, ולעתים טובות יותר מאשר, כל תשובה שניתנה על ידי אותם יחידים בקבוצה. הסבר אינטואיטיבי לתופעה זו הוא ה"רעש" הייחודי ליחיד בקבוצה, לכל אדם דעות אישיות ושיקול דעת פרטני, כאשר לוקחים את ממוצע התשובות של קבוצת יחידים, יש נטייה לתגובות להתקבץ לכיוון אחד ובכך לבטל את השפעת "רעש" זה.[1]

תהליך קיבוץ המידע אינו חדש בעידן המידע והוא נדחק אל אור הזרקורים המרכזי על ידי אתרי מידע חברתיים כגון ויקיפדיה, Yahoo ,Answers, Quora ומשאבי אינטרנט אחרים המסתמכים על מקבץ חוות דעת אנושיות.[2]

עקרון חוכמת ההמונים גורס שחכמתו של ההמון גדולה, בתנאים מסוימים, מחכמתו של המומחה היחיד. על פי רעיון זה, שקלול התשובות שתפיק קבוצה גדולה של אנשים שאינם מתואמים ביניהם יהיה כמעט תמיד מדויק יותר מהתשובה הטובה והמלומדת שיפיק מומחה עצמאי. עקרון זה הודגם באוכלוסיות שונות ובניסויים מתחומי חיים שונים.‏[3]

המורה יפרט על  הסרפ חוכמת ההמונים ועל התפתחות המושג

חוכמת ההמונים – הספר

ג'יימס סורוביצקי

מושג חוכמת ההמונים, תוך התמקדות בעולם העסקים, תואר בהרחבה על ידי העיתונאי האמריקני ג'יימס סורוביצקי, בספרו "חוכמת ההמונים" שיצא לאור בשנת 2004.

במרכזו של הספר מתואר מחקר המסיק כי דווקא קבוצות מגוונות, נטולות היררכיה ומורכבות מאנשים שלא מכירים זה את זה ייתנו את התוצאות הטובות ביותר לארגון. לטענתו, ב-91% מהמקרים ההמונים מספקים תשובה נכונה לבעיה המוצגת בפניהם, בעוד ששיעור ההצלחה של מומחים בעלי השכלה רלוונטית הוא רק 65%. דוגמה מובהקת לכך ניתן לראות בשעשועון "מי רוצה להיות מיליונר?". שם, לפי הסטטיסטיקות, כששאלה הופנתה לקהל למעלה מ-90% מהתשובות היו נכונות, אך כאשר שאלה הופנתה למומחים תשובותיהם היו נכונות בפחות מ-60% מהמקרים.

המורה יבקש מהתלמידים לנהל דיון ב: מהם התנאים לקיום חוכמת כמונים

ויכוון ל3 התשובות  הבאות:

תנאים לקיום חכמת המונים

על פי סורוביצקי, כדי שחוכמת המונים תהיה אפקטיבית בצורה מיטבית, עליה לקיים את כל התנאים הבאים:

  • מגוון דעות (הטרוגניות) – לכל אדם תהיה דעה אישית ופרספקטיבה שונה. בזכות קיומו של המגוון, ניתן לקבל חלופות, גם אם טובות פחות, המסייעות בעת קבלת החלטה. כל עוד יישמר האיזון בין המידע והידע המשותפים לכלל הקבוצה לבין ידע פרטי נוסף שמוחזק באופן אישי על ידי הנוכחים נוכל לראות פרספקטיבות שונות המאפשרות את קיומה של החכמה.
  • אי תלות בין אנשים – קהל חכם הנו קהל מגוון, שמצליח לשמור על עצמאות ואי תלות בין האנשים. יש לקחת בחשבון שחלק מהדעות יהיו מוטות או מחקות דעות של אחרים ויחד עם זאת מצב זה אינו מהווה הפרעה כל עוד ההטיה היא מגוונת.
  • אגרגציה (צבירה) – קיום מנגנון האוסף את כל מגוון הדעות בתחום מסוים ומציג אותו באופן המאפשר קבלת החלטות.

שימוש של חוכמת ההמונים בניו מדיה:

חוכמת ההמונים

שיתוף אוטומטי – יש לחשוב ולתכננן  מהו הכלי  הכי נכון לשיתוף שלי(פייסבוק, אינסטגרם, וואטאפ, טוויטר, גוגל פלוס, לינקדין)  הכל דרך המחשבה- קהל יעד, מטרה, מסר, מדיה

קריאה לפעולה

כנסו תרשמו, תגיבו, תורידו, שתפו, השתתפו בסקר

"ללא קריאה לפעולה- לא חיברת לחשמל"

תרגול מאגרי מידע ושימוש בהם:

התלמידים ישאלו מהו המושג פרוסומר ויקבלו אפשרות להשתמש בכילים מתוקשבים בכדי לענות

עקרונות:

1.חברה פתוחה

2.פרוסומר prosumer

פרודוסר– מפיק מייצר

קונסומר– צרכן המידע

הם אותו אחד

3. עבודה ברשת  אין היררכיה

מי שקובע מה רואים – זה מי שנכנס לאתר לא מי שכתב אותו

ככל שיקראו כתבה יותר כך היא תהיה בקדמת הבמה של האתרים (מילות מפתח)

לסיכום התלמידים יצפו בסרטון על המושג פרוסומר

סרטון פרוסומר מהפכת המידע

 

20 דק

20 דק

סיכום

תרגול מצגות דיגיטליות :התלמידים יפתחו מצגת גוגל שיטס ויבצעו בה עבודת סיכום למושגים הבאים:

מהי חוכמת המונים על פי תפיסתם, מהם 3 התנאים להיווצרותה, מהו המושג פרוסומר

את המצגת יש לשתף עם המורה ומי שלא סיים שיסיים בבית כשיעורי בית

30דק'
המשגה

צפייה בסרטונים, פרוסומר וחוכמת ההמונים + שימוש בכילים מתוקשבים לסיכום השיעור והשגת מידע רלוונטי

ובעזרתו שימוש במושגים: פרוסומר, חוכמת ההמונים

סוף שיעור  שלישי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s